De nieuwe tijdschriften (3): Cabana

cabana cover‘Cabana’. Meer staat er niet op het omslag. Het ligt in het tijdschriftenrek en het moet dus wel een magazine zijn. Het omslag is van Gucci-stof. Is het een woonblad?

De eerste zestien spreads, oftewel dubbele pagina’s, laten alleen advertenties van luxe modemerken zien. En dan geeft het blad zijn onderwerp prijs. Uit het redactioneel blijkt dat Cabana, een blad van Britse makelij, interieurs als onderwerp heeft.

In de verte doet het blad denken aan het eveneens Britse World of Interiors, een magazine dat er nog altijd in slaagt om de lezer te verrassen met reportages van onder andere oude landhuizen en cottages. Plekken waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan.

Maar Cabana is eigenwijzer, speelser dan World of Interiors. Hier geen shopping, geen boeken, geen agenda; de vaste rubrieken van een glossy. De makers van het halfjaarlijkse Cabana, in 2014 voor het eerst verschenen, doen wat ze zelf leuk vinden. En alles klopt tot in de details. Zo zijn de foto’s van de medewerkers van antieke gouden lijstjes voorzien (ja, zulke pagina’s kennen we van de glossy’s; dat dan weer wel).

Op de vraag of het blad zich vooral richt op mensen, antwoordde oprichter en hoofdredacteur Martina Mondadori ooit:  ‘No, more on places. We feature special houses that have a very strong and independent character, most of them created without an interior decorator.’

En inderdaad, hier geen foto’s van opgeruimde, gestylde huizen in een moderne (zwarte of grijze!) kleuren of in een ‘industriële’ stijl. De bewoners van de huizen zijn al even eigenwijs als de makers van Cabana. En dat intrigeert.

De lezer loopt in het onlangs verschenen vijfde nummer van Cabana rond in woningen in Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië; alle met een klassieke signatuur. Ook biedt het blad verschillende interviews, waaronder een Britse leading dealer in hedendaags ceramiek, glas, zilver en juwelen. Veel paginagrote foto’s ook, de ene keer op glanzend papier afgedrukt, de andere keer op dik, mat papier. Cabana heeft veel weg van een boek, dat je af toe pakt om even doorheen te bladeren en weg te dromen.

Hoofdredacteur Mondadori droomt er zelf van om van Cabana een lifestylemerk te maken. Zo ontwikkelde Cabana samen met de luxe stoffen- en behangfabrikant Dedar een behang en een poef, bekleed met een fluwelenstof van Dedar. Ook maakte het blad samen met 1stdibs (een soort ‘marktplaats’ waar een fin de fleur van (antiek)dealers, luxe winkels en galeries hun producten aanbieden) een pop-up winkel op de Salone del Mobile, een van de belangrijkste meubelbeurzen. En nu heeft Cabana een online ‘winkel‘ op datzelfde 1stdibs, waarin het een eigen collectie sieraden, meubels en andere kostbare, exclusieve objecten aanbiedt.

Het geluk lijkt de bedenker van Cabana dus toe te lachen. En terecht. Het is een beloning voor het bewandelen van de niet-geijkte paden en het volgen van het eigen kompas. 

Cabana is verkrijgbaar in onder andere AKO-winkels  (à € 20,-), goed gesorteerde tijdschriftenwinkels en bij Athenaeum Nieuwscentrum in Amsterdam; mail voor vragen naar info@cabanamagazine.com. Of volg het blad via Instagram.

PS Bestaat het blad alleen uit beeld? Nee hoor, maar de fotospreads uit het blad leenden zich het best als illustraties bij dit bericht.

Tekst: © Monsieur Plusfours 2016

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een '*'