Expositie: Kijk, een lachende Mondriaan op de foto

Kunstenaar Mondriaan bewaakte zorgvuldig zijn imago als eenzaam kunstenaar. Dat hij in werkelijkheid een levensgenieter was, laten de foto’s in Fotomuseum Den Haag zien.

Piet Mondriaan (1872-1944) is zich van meet af aan van bewust van de kracht van fotografie. In zijn atelier laat hij zich geregeld fotograferen als serieuze eenling – daarbij weinig vrolijk kijkend in de lens. Tijdens zijn leven heeft hij slechts een stuk of twintig foto’s van zichzelf verspreid, ontdekten onderzoekers van het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis en het Huygens Instituut. Zo hield hij de mythe van de solistische kunstenaar in stand.

Sociaal

Maar Mondriaan was een heel sociaal persoon. Daarvan getuigen de foto’s op de Haagse expositie en in de fraaie begeleidende publicatie. De kunstenaar met een lach op zijn gezicht, in het gezelschap van collega-kunstenaars en vrienden in wereldsteden als Parijs en New York. 

Jazzmuziek

We hadden het kunnen weten, want Mondriaan hield van muziek. In Parijs gaat hij bijvoorbeeld naar een dansvoorstelling van Josephine Baker en ontdekt hij jazzmuziek. En dan het liefst jazz waarop gedanst kan worden. Hij koopt lp’s die hij draait in zijn destijds beroemde Parijse atelier. In New York is het niet anders. De kunstenaar danst ook op de jazzmuziek, al gaan er verhalen rond dat hij daar niet zo goed in was. Who cares. Op de foto’s in Fotomuseum Den Haag staat geen eenzame kunstenaar maar een levensgenieter.

Strike a Pose | Mondriaan en fotografie, t/m 21 mei 2023, Fotomuseum Den Haag. 

© Tekst: Monsieur Plusfours 2023; foto: Eugene Lux, Robert Delaunay, Piet Mondriaan en onbekende dame op het terras van Café de Flore, Parijs, ca. maart-mei 1934

MELD JE AAN VOOR ONZE GRATIS NIEUWSBRIEF!

Door je in te schrijven ga je akkoord met ons privacybeleid en ontvang je automatisch onze nieuwsbrief, net zolang totdat je je weer afmeldt.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een '*'