-> READ THE ARTICLE IN ENGLISH <-
Toen antiekliefhebber Renaud Michotte van Brussel naar Como verhuisde – voor de liefde én een nieuw begin – veranderde ook zijn interieur.
Zwaarder en eclectischer
‘Antiek in België en Italië verschilt sterk,’ zegt hij. ‘In Italië zag de 19e eeuw er heel anders uit: geen Napoléon III-stijl, maar een zwaardere, Victoriaanse invloed. Eclectisch, met elementen uit de renaissance, barok en het classicisme.’
Een andere kijk op antiek
Op markten zag hij hoe anders Italianen met antiek omgaan. ‘Antiekmarkten lijken op die van België of Frankrijk, maar de prijzen liggen hoger,’ zegt hij. ‘Italianen willen perfecte stukken; dat “patina van de tijd” waar wij zo van houden, wordt daar minder gewaardeerd. En je ziet er opvallend veel religieuze objecten.’

Renaud bij zijn eigen stand op een antiekmarkt in Italië
Design als tegenwicht
Daarnaast is er volop design uit de jaren vijftig tot negentig. ‘Daar zijn de Italianen echt in gespecialiseerd,’ zegt Renaud. Zijn eigen interieur evolueerde intussen mee. ‘Het is lichter geworden, met accenten van Italiaans design en moderne schilderijen.’
Inspiratie van de grootmeesters
Nog steeds laat hij zich inspireren door decorateurs als Henri Samuel en Madeleine Castaing. ‘Zij gaven antiek een nieuw leven,’ vertelt hij. ‘Het interieur was bij hen geen museum, maar een plek met persoonlijkheid.’
Bekijk Renauds vroegere appartement in Brussel.
Bezoek de webshop van Renaud en volg hem op Instagram.
© Text: Monsieur Plusfours 2025; foto’s interieur: Alessia, Dream Property Phothography, portret van Renaud: privécollectie
MELD JE AAN VOOR ONZE GRATIS NIEUWSBRIEF Schrijf je in

Why Italian antiques feel so different from Belgian and French ones
When antiques enthusiast Renaud Michotte moved from Brussels to Como – for love and a fresh start – his interior changed too.
Heavier and more eclectic
‘Antiques in Belgium and Italy differ greatly,’ he says. ‘Nineteenth-century Italy looked completely different: no Napoléon III style here, but a heavier, more Victorian influence. Eclectic, with touches of the Renaissance, Baroque and Classicism.’
A different view of antiques
At the markets, he noticed how differently Italians approach antiques. ‘They’re similar to the ones in Belgium or France, but prices are higher,’ he says. ‘Italians want pieces in perfect condition; that “patina of time” we love so much in Belgium and France is less appreciated there. And you see a surprising number of religious objects.’
Design as a counterbalance
There’s also an abundance of design from the 1950s to the 1990s. ‘That’s something Italians are truly specialized in,’ says Renaud. His own interior has evolved too. ‘It’s become lighter, with accents of Italian design and modern paintings.’
Inspired by the great decorators
He still draws inspiration from decorators such as Henri Samuel and Madeleine Castaing. ‘They gave antiques a new life,’ he explains. ‘For them, an interior wasn’t a museum, but a place with personality.’
See Renaud’s former apartment in Brussels.
Visit Renaud’s webshop and follow him on Instagram.
© Text: Monsieur Plusfours 2025; interior photos: Alessia, Dream Property Phothography; portrait of Renaud: private collection
JOIN OUR FREE NEWSLETTER Subscribe